Slováci chcú Vianoce bez stresu. Alza.sk ponúka pohodlné online nákupy a istotu doručenia do Vianoc
Slováci zostávajú verní svojmu prístupu k Vianociam bez stresu. Darčeky nakupujú v predstihu v kamenných obchodoch aj online.
Pre viac ako polovicu z nich je kľúčovým faktorom pri výbere vianočných darčekov cena. Ukázal to dotazníkový prieskum spoločnosti Alza.sk.
Podobne ako vlani aj tento rok chcú zákazníci zvládnuť predvianočné nákupy včas. Z prieskumu vyplynulo, že väčšina, teda 40 % z nich[1], nakupuje v prvej polovici decembra, dokonca už počas novembra nakupuje darčeky 32 % respondentov a na posledný týždeň pred Vianocami sa spolieha len 11 %.
Online nákupy a doručenie do AlzaBoxov ďalej posilňujú
Zákazníci stále viac oceňujú pohodlie a rýchlosť online nákupov. Kombinovaný nákup online a v kamenných predajniach zostáva najčastejšou voľbou (63 %[2]). Iba online nakupuje 33 % zákazníkov a naopak kamenné obchody volí len minimum respondentov, celkovo 4 %. Alza.sk ponúka okrem nákupu online s doručením do AlzaBoxov, na odberné miesta, domov a do predajní aj priamy predaj v kamenných obchodoch. Pri vyzdvihnutí objednávky v predajni tak môžu zákazníci na mieste dokúpiť aj ďalší tovar.
V porovnaní s minulým rokom však posilnila preferencia doručovania do AlzaBoxov. Tento rok ho uprednostnilo 71 % opýtaných[3], zatiaľ čo vlani to bolo 65 %. AlzaBoxy sú podľa zákazníkov najpohodlnejším spôsobom, ako darčeky prevziať bez čakania a stresu. „Vidíme, že ľudia sa naučili nakupovať s predstihom a využívajú výhody, ktoré online prostredie ponúka − dostupnosť, rýchle doručenie a možnosť nakúpiť všetko na jednom mieste. Zároveň chcú mať istotu, že darčeky dostanú včas, čo Alza každoročne garantuje,“ upresňuje hovorkyňa Alzy Eliška Čeřovská.
Vianočná klasika: elektronika, kozmetika aj hračky
Slováci sa v darčekovom sortimente príliš nemenia. Najčastejšie kupujú elektroniku, drogériu a kozmetiku, ako aj hračky a knihy. „Na Alze však zoženú aj ďalšie druhy produktov, napríklad domáce potreby, zdravú výživu, doplnky stravy, športové a chovateľské potreby alebo príslušenstvo k automobilom a motocyklom,“ hovorí Eliška Čeřovská. Inšpiráciu hľadajú zákazníci hlavne online, z toho 48 % respondentov[4] na e-shopoch.
Cena rozhoduje. Väčšina plánuje minúť cez 400 eur
Čo sa týka celkových výdavkov za vianočné darčeky, najviac zákazníkov, presnejšie 28 %[5], volilo ako odpoveď možnosť nad 400 eur, naopak, do 40 eur má v pláne minúť za darčeky 22 % respondentov. Rovnako ako vlani najdrahšie darčeky plánujú Slováci kúpiť pre deti (38 %[6]), hneď v závese je partner či partnerka (33 %). Najväčšou starosťou pritom zostáva vymýšľanie vhodného darčeka (40 %[7]) najmä pre rodičov (36 % respondentov[8]).
Pri výbere darčekov Slováci stále najviac sledujú cenu produktu (56 %[9]). Ďalšími dôležitými faktormi sú možnosť nakúpiť všetko na jednom mieste (23 %) a garancia včasného doručenia (12 %). „Naši zákazníci môžu ušetriť za tovar aj doručenie. Ak si zaobstarajú členstvo AlzaPlus+ za 11,90 eur na rok, majú už od prvej objednávky doručenie zadarmo do AlzaBoxov, do predajní aj na odberné miesta, a navyše môžu nakupovať s exkluzívnymi AlzaPlus+ zľavami v mobilnej aplikácii Alza. Navyše počas novembra tradične prebieha Black Friday s tisíckami produktov v reálnych zľavách,“ pripomína Čeřovská.
Netrafíš? Vymeníš!
Alza aj tento rok ponúka možnosť výmeny nevhodných darčekov, a to v predajniach alebo cez AlzaBoxy až do 31. januára 2026. Ak sa zákazníci obdarovaným netrafia do vkusu, tovar je možné ľahko vymeniť za poukaz a vybrať iný produkt. Táto ponuka platí na tovar, ktorý je označený službou Výmena nevhodného darčeka. Zákazníkom sa vkladá do košíka automaticky a je zadarmo. Poukaz je možné uplatniť do 28. februára 2026.
[1] Na otázku odpovedalo celkom 933 respondentov.
[2] Na otázku odpovedalo celkom 1 121 respondentov.
[3] Na otázku odpovedalo celkom 919 respondentov.
[4] Na otázku odpovedalo celkom 1 300 respondentov.
[5] Na otázku odpovedalo celkom 1 133 respondentov.
[6] Na otázku odpovedalo celkom 895 respondentov.
[7] Na otázku odpovedalo celkom 752 respondentov.
[8] Na otázku odpovedalo celkom 830 respondentov.
[9] Na otázku odpovedalo celkom 782 respondentov.
Podobné články
Polovica Európanov prichádza o dôležité momenty kvôli foteniu. Galaxy AI to mení
Keď sa deti neodsťahujú od rodičov: Je „mamahotel“ na Slovensku nutnosť alebo voľba?
Leapmotor B10 získal v prestížnom hodnotení bezpečnosti Euro NCAP 5 hviezdičiek